Életrumlik témájú cikkek:

Sajátos nevelési igény, SNI típusok: tényleg bele kell törődni?

SNI típusok: nem hétköznapi gyerekek (freeimages / mario-potter-1316653)

SNI típusok: nem hétköznapi gyerekek (freeimages / mario-potter-1316653)

Az elmúlt hetekben, mint egy Sajátos Nevelési Igényben saját jogon és szülőként is (volt) érintett ember, részt vettem egy országos SNI munkában. Ennek során sok SNI érintettel beszélgettem. (Hogy mi az a Sajátos Nevelési Igény, SNI: dióhéjban: minden gyereknevelés-gyerekgondozás, ami nem hétköznapi, nem “neurotipikus”, az sajátos.) Az ott hallottakból kiindulva, a teljesség igénye nélkül írok néhány szót a sajátos nevelési igény fajtákról (az SNI típusokról). Valamint az SNI gyerekek-emberek olyan, nem hétköznapi lehetőségeiről is, amiket Magyarországon még csak kevesen ismernek és használnak napi szinten! Azért, hogy megmutassam: a megfelelő holisztikus, (“alternatív”) eszközökkel (például a stresszoldó (ön)kezelés) igenis lehet az SNI tulajdonságok egyes részein egészségbarát módon és eredményesen változtatni, kiegyensúlyozni azt – szerintem! Hogy a “kakukktojás, ufó, sorból kilógó, szokatlan, színes kocka,” stb. ki hogy nevezi emberek is jobban önmaguk lehessenek, hogy jobban tudják magukat érezni a bőrükben!

Az SNI típusok nagyrészt közös átka vagy áldása

Ez a szuperérzékenység, ami egy alkati adottság. Nem nagyon tudunk, és nem is kell rajta változtatni. Viszont meg tudjuk tanulni jól használni az előnyeit és kiküszöbölni a hátrányait! Az erről szóló összefoglalómat olvasd el itt: Borsószem királykisasszony >>>

Odaért már a vírus? Avagy az influenza lelki oka

Influenza oka: tényleg vírus? (freeimages / bug-pc-virus-1242774)

Influenza oka: tényleg egyedül a vírus? (freeimages / bug-pc-virus-1242774)

Ezen blog egy influenzaszezonban íródik. Ennek megfelelően, a címben említetthez hasonló kérdést kaptam egy rokonomtól a napokban… Egész pontosan: “Titeket nem ért el a vírus még? Mert körülöttünk mindenki beteg, az óvodai csoportba 5 gyerek jár jelenleg.” Visszakérdeztem: “Vírus? 10 ezer féle mikroba is lehet a szervezetünk belső mikrobiomjában, melyikre gondolsz pontosan? 😀” Ő: “Fluenza.” Én: “Biztosan az is van bennünk, sok másik kártékony mikroorganizmussal egyetemben, de a jótékonyak kordában tartják. HA egyensúlyban vagyunk.” Mégpedig testi (vitaminokkal és ásványi anyagokkal telített) és lelki (kóros hipochondria nélküli) egyensúlyban. Mert ha kiesünk ebből az egyensúlyból, akkor megmutatkozik az influenza lelki oka és ágynak esünk. Méghozzá önként és dalolva.

Mit is “kapunk el”? Vírust, vagy stresszt?

De nehéz az iskolatáska (a gondoktól?) – iskolai stressz ellen

Ezt az írást az ihlette, hogy a jelenleg általános iskolás negyedikes gyerekem egyik pedagógusa olykor érdekes visszajelzéseket mondogat nekem. Ezeket felírogattam, és most összegyűjtöttem (mert látszik rajtuk, hogy itthon milyen eszközöket használunk – iskolai stressz ellen is).

Például, hogy bár az én csemetém a legfiatalabb az osztályban, a régi szabályok szerint évvesztes lenne, mégis jól bírja a tanulást. A majdnem évvesztességből annyi nehézsége volt kezdetben, hogy a többieknél kicsit lassabban olvasott és írt. De ezt lehetett otthoni közös tanulással és gyakorlással ellensúlyozni. Jó jegyei vannak, ügyes, és nem nagyon fárad el (lehet, hogy azért, mert jól alszik?).

Már első osztályban is pénteken is aktív volt (miközben néhány más gyerek már csütörtökön lekókadt, nagyon szüksége volt a hétvégi pihenésre). Teszi ezt amellett, hogy például a társaival sokat szerepelnek különféle rendezvényeken: táncolnak, énekelnek, hangszeren játszanak, prózát mondanak, … És jól érzi magát, nincsenek nagy konfliktusai más gyerekekkel, kiegyensúlyozott, sugárzik belőle a nyugalom, mindig mosolyog, boldog. Hogy milyen jó lehet nekem, hogy ilyen boldog kislányom van! Stb. stb.

Elalvási nehézség kezelése otthon: gondolat- és agyalástörlés

Elalvási nehézség kezelése éjjeli bagoly agyalóknak (freeimages / owl-1408592)

Elalvási nehézség kezelése éjjeli bagoly agyalóknak (freeimages / owl-1408592)

Ezt a blogot egy hozzám nemrégiben krónikus alvászavarral kezelésre jelentkezett vendég és egy, a Facebookon látott rajz ihlette. 🙂 (Ugyan az alvászavarról már írtam az alapok biztosítását és a Moksa Cseppet tekintve is, de a 21. század rohanásában kimeríthetetlen téma.) Most arról lesz szó, hogy (például) hogyan lehetséges az elalvási nehézség kezelése ott helyben az ÉFT-vel.
Ez a tünet sokszor krónikus túlpörgés miatt jelenik meg: az este érkezésekor nem állnak le, hanem csak mennek, csak mennek, pörögnek tovább a gondolatok a fejünkben. Magyarul, éjjeli bagoly agyalók vagyunk, és mindannyian más témán agyalunk. Például a munkán: hogy ki fognak rúgni, xy kerül a helyemre, mindenki lenéz, stb. Ezen az agyaláson pedig a gyakorlatban nem változtat semmi, ha nem találjuk meg a tünet mögött rejlő igazi okot, és nem a megfelelő szintű eszközzel nyúlunk hozzá!

Mikkel szokás a köztudatban a súlyos agyalás és az elalvási nehézség kezelése?

Júlia beájulna, avagy szellemes humoros társkeresés

Fiatal koromban, a 1990-es évek vége felé (hú, de régen volt), a gyerekkori barátnőimmel olvastunk és csereberéltünk egymással mindenféle könyveket, füzeteket. Kaptam egy rakat könyvet iskolai jutalomként is, azokat is bújtam – már amelyiket érdemes volt. Amikor pedig elkezdtem párkapcsolatot keresni magamnak, nőtt az olvasottak között a szerelmesregények aránya. Először természetesen a tinédzsereknek, fiataloknak szólók érdekeltek. Ezeket szerettem, a mai napig akad belőlük itthon, mert jól szórakoztam a kalandjaikon, humoros társkeresés poénjaikon. Egy idő után a felnőtteknek szóló “társkereső” szerelmesregényeket is megnéztem (főleg amiket az újságárusoknál lehet megvásárolni). De nagyon hamar rájuk untam… Hogy miért?

Mert – bocsánat a szerzőktől – eléggé egy kaptafára íródtak. Egyrészt szinte mindegyikben önmarcangoló, szenvedő, vívódó, gyötrődő, tipródó, mártírkodó, agyaló a főhős, és a vége természetesen mégis mindig hepi end lett… ki érti ezt az ellentétet? Másrészt pedig több, mint regények fele ágyjelenetek részletes leírásából állt… Oké, hogy a nőknél el vannak nyomva a női kreatív teremtő (ha úgy tetszik, szexuális) energiák, és valahol ki kell végre jönniük, és valamiből meg kell tanulni, hogy hogyan lehet őket egészségesen működtetni… Na de ha a működtetés szenvedéssel, a partnerre való gyanakodással, veszekedésekkel, válással, tehetetlen sodródással, rokonsági ármánykodással és áskálódással van fűszerezve, az nekem nem szerencsés párosítás. Ezek után felmerült bennem a kérdés, hogy lehetséges-e a társkeresés itt is másképp, például humorosan, vagy muszáj végigcsinálni előtte ezt a szenvedéssorozatot?

Karácsonyi stressz és besok(k)allás ellen: takarékláng, félgőz

Karácsonyi stressz (freeimages / christmas-2-1435055)

Karácsonyi stressz: besok(k)alltam! (freeimages / christmas-2-1435055)

Az előző blog folytatása. Abszurd készülődésből, munkából származó karácsonyi stressz ellen józan paraszti ész és némi ergonómia:

Karácsonyi stressz oldása a takarításban

Hosszabb távú általános praktikák: jobb lehet naponta takarítani 15-30 percet, mint karácsony előttre mindent bezsúfolni. Természetesen vannak olyan munkák, amiket nem lehet több napra elosztani, de amiket lehet, azokat érdemes. Például ha van több darab, sokpolcos szekrényünk, akkor minden nap letörölgethetünk és kiválogathatunk egy polcot belőlük az év folyamán. Így egy idő után elfogy velük a munka, és mehetünk a következőre… Ez már lomtalanításterápia téma is. 🙂

Rövid távú praktikák:

Ünnepi stressz oka: sokat akar a szarka, de nem bírja

Ünnepi stressz oka: mindent egyedül megcsinálni? Megfelelési kényszer (forrás: Facebook)

Ünnepi stressz oka: mindent egyedül megcsinálni? Megfelelési kényszer (forrás: Facebook)

Láttam egy nagyon érdekes és tanulságos szemléltető képet a Facebookon. Arról, hogyan temethet el minket a készülődés 21. századi őrülete és az ünnepi stressz karácsonykor, húsvétkor és más ünnepi alkalmakkor, ha nem vagyunk észnél. Kerestem a neten természetes, egyszerű és hatékony ünnepi stresszt enyhítő tippeket, de sajnos eléggé általánosakat találtam. Pl. sétáljunk, lélegezzünk, igyunk vizet, ne menjünk bevásárlóközpontba, stb. Ilyenek a Lelkirendrakás ALAP hír-emilben is szerepelnek részletesen kifejtve). Semmi magyarázatot és semmi gyakorlatias, témára illő jellegűt nem dobott ki a kereső.

Ezért leírom az ünnepi stressz okát, a saját őket oldó praktikáimmal együtt – és várom a tietekét is a hozzászólásokba. Mert a kép egy meglehetősen mártír, önromboló, önmagával szembemenő, stresszes, szellemileg-lelkileg-testileg egészségkárosító készülődési módot ábrázol. Pedig lehetséges máshogyan, sokkal szelídebb, kíméletesebb és egészségesebb módon is készülődni…

Az ünnepi stressz oka: fityisz a Természetnek

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom