Diszlexia-diszgráfia-diszkalkulia témájú cikkek:

Kreatív problémamegoldás – a hőség ellen (is)

Ennek az írásnak a címe az is lehetne, hogy “Kreatív problémamegoldás vagy lexikális tudás (“általános műveltség”), és aktuálisabb, mint valaha…

Kreatív problémamegoldás vagy lexikális tudás (freeimages / the-seed-of-an-idea-1351988-m)

Kreatív problémamegoldás vagy lexikális tudás (freeimages / the-seed-of-an-idea-1351988-m)

Még mindig divatosak a médiában a műveltségi vetélkedők és kvízműsorok. Ezekben az az ember az “ász”, az nyeri a milliókat, aki a lehető legtöbb kérdésre tud válaszolni. Mert a lehető legtöbb adatot, információt tudta eddigi élete során eltárolni a bal agyféltekéjében. Akinek nagy az “általános műveltsége”, a lexikális tudása. Aki tudja, hogy mikor volt egy bizonyos történelmi esemény, hol található XY nagyváros, vagy mikor született egy író / zeneszerző, stb.

Kreatív problémamegoldás: a fejleszthető készség

Természetesen a kvízműsorokon kívül néha az életünkben is szükség lehet ezekre a tankönyvi információkra. De bizony mondom Néked, hogy vígan éhen-szomjan halunk, ha csak ezek vannak a tarsolyunkban. És meg lehet sülni, meg lehet fagyni, és jókat lehet stresszelni is, ha mellettük vagy helyettük nem vagyunk elég kreatívak a mindennapokban. Ha nem tornáztatjuk meg rendszeresen a jobb agyféltekénket is, illetve nem hozzuk a két agyféltekénk működését szinkronba egymással. Nem is beszélve arról, hogy az Internet korában az adatokhoz szinte bármikor bárhonnan hozzájuthatunk. Ezzel ellentétben a kreativitás, a kreatív problémamegoldás az egy szokás, egy fejleszthető-visszahozható készség, amit a kultúránk az emberek nagy részében leépített, így sajnos nem terem minden utcasarkon.

Ismered azt a találós kérdést, hogy: “Mi az: feldobják, csavar, leesik, repülőgép?

A megfejtés:

A múltról vagy jót, vagy semmit (?): avagy a stresszforrások

Stresszforrások: egészségtelen hagyományok (freeimages / worry-dolls-921824-m)

Stresszforrások: egészségtelen hagyományok (freeimages / worry-dolls-921824-m)

E cikk címe az is lehetne, hogy “A frászt rád hozó szülők, tanárok, és a hagyományok feltétel nélküli tisztelete az egészséged és a boldogságod árán is (?)“. És azért íródott, mert kaptam egy-két emailt egy olvasótól, akinek nem tetszett, hogy például ebben a bejegyzésben: A nyelvtanulás, mint mumus… >>> bemutattam, milyen lehet (például) egy terrorizáló, az egészséges agyműködést leállító tanítási módszer. Köszönöm az emailjeit, rádöbbentettek fontos dolgokra. És valószínűleg néhányan nem fognak szeretni, ha tovább fejtegetem a témát. De most már muszáj; minden, amit látok vagy olvasok, felhasználható ÉRTED a Lelkirendrakás honlapon. 😉

Segítség, nem tudok fogalmazást írni – stressz az iskolában

Nem tudok fogalmazást írni - stressz az iskolában (freeimages / student-1-1361797-m)

Nem tudok fogalmazást írni – stressz az iskolában (freeimages / student-1-1361797-m)

És most fogalmazást írunk… Kivert a víz a ettől a kijelentéstől? Ha igen, ez például azért is lehet, mert talán Téged sem egészségesen tanítottak az írás tudományára az iskolában. Lehet, hogy ugyanolyan stresszelő, poroszos módszerrel próbáltak fogalmazásra buzdítani, mint amit már a nyelvtanulásról szóló bejegyzésben >>> is megemlítettem. Lehet, hogy a Te tanárod sem ismert agyműködést igazán serkentő-javító praktikákat. És lehet, hogy nem is az volt a célja, hogy mindenkiből kihozza a lehető legjobbat, hanem az, hogy leosztályozzon, mert erre kötelezték. Nem törődve azzal, hogy ez a Beléd rögzült írás-blokk, önbizalomhiány aláássa az egész életedet, és örökös sikertelenségre ítél. Hogy hogyan?

Néhány napja megkértek, hogy nézzem meg egy ember önéletrajzát, aki már 1 éve nem talál munkát magának. Hogy látok-e benne valamit, ami okozhatja a sikertelenségét. Elég volt rápillantanom, már szemet is szúrt, hogy többek között mik lehetnek a hiábavaló próbálkozás hátterében!

A válság legjobb ellenszere: a kreativitás fejlesztése

Stresszoldás természetesen: kreativitás fejlesztése! (freeimages / question-mark-902879-m)

Stresszoldás természetesen: kreativitás fejlesztése! (freeimages / question-mark-902879-m)

Régebben már írtam arról itt: Bátorságpróba… >>>, hogy amikor főiskolás voltam, milyen életrevalóság növelő, rátermettség erősítő, természetes stresszoldó és szorongáscsökkentő “terápiában” részesítettek minket a felsőbb évfolyamos hallgatók. Az ő nyíltan vállalt céljuk a kreativitás fejlesztése volt. Most, ahogy nézem Európa pénzügyi eseményeit, a válságot, nem állhatom meg, hogy újra elő ne vegyem ezt a témát, és ne húzzak le róla még egy jó vastag bőrt. Mert nagyon aktuális a dolog!

A már említett felsőoktatási nem hagyományos, természetes stresszoldó és szorongáscsökkentő oktatásunkban volt egy nagyon emlékezetes eset is. Figyelem, pikáns történet következik, kéretik ennek megfelelően kezelni! Az eset keretében egy gátlásos, kicsit molett lány azt a feladatot kapta, hogy “sztriptízeljen”, jó sok ember előtt. Érthetően bestresszelt a feladattól, kétségbeesett, nem tudta, mit tegyen. De mivel volt felkészülési ideje, és voltak ott kreatív támogatói, összedugták a fejüket és kitaláltak egy briliáns produkciót. Hogy meg is legyen a feladat, de ne is adja ki magát túlságosan.

Kreativitás fejlesztése: új lehetőségek kitalálása

A (nyelv)tanulás, mint mumus; nyelvtanulási tippek

Ez a nyelvtanulási tippek témájú bejegyzés megint egy kicsit hosszúra sikeredett. Szerintem készíts ki rágcsálnivalót és üdítőt, amíg olvasod…

Nyelvtanulási tippek: lazán és könnyedén jobban megy! (freeimages / books-2-1176923-m)

Nyelvtanulási tippek: lazán és könnyedén jobban megy! (freeimages / books-2-1176923-m)

Rengeteg ember számára ijesztő dolog a tanulás, a nyelvtanulás pedig különösen. Ha meghallják azt a szót, hogy “nyelvvizsga”, szorongani kezdenek és minimum kiveri őket a víz… A felsőoktatásban végzett fiatalok jelentős része például az államvizsgát követően nem kapja kézbe a diplomáját, mert nincs nyelvvizsgája. És valószínűleg azért nincs nyelvvizsgája, mert elszúrták a tanítását. Nem neki való módszerekkel tanították – ő pedig nem (volt) elég agilis, hogy saját nyelvtanulási módokat keressen magának…

Nyelvtanulási tippek: lazán és könnyedén jobban megy!

Nekem szerencsére nem volt, nincs ilyen akadályom – valószínűleg tudhatok valamit. 🙂 Ezért ebben a bejegyzésben a (nyelv)tanulás iránti ellenszenvet és stresszt fogjuk oldani. Saját nyelvtanulási tippek módszereket és titkokat fogok elárulni, és kedvet szeretnék csinálni eme gyönyörű tevékenységhez, mint a (nyelv)tanulás!

Az előző bejegyzésben (Tökéletes akarsz lenni, vagy boldog? >>>) említettem egy hozzászólást, amit most újra megköszönök az írójának, mert fontos zavarokra világított rá. A hozzászólás második részében a nyelvvizsgát említette, hogy a hiánya akadály lehet a munkahelytalálásban, még akkor is, ha nem kötődik közvetlenül az álláshoz. Idézem:

Hát, ez nekem nem fog menni: leblokkolás ellen

Leblokkolás: menekülök! (freeimages / dont-look-me-1067398-m)

Leblokkolás: menekülök! (freeimages / dont-look-me-1067398-m)

Mindenki életében vannak olyan helyzetek és tevékenységek, amiktől rettegünk, és amiket messzire elkerülünk. Mert érezzük, hogy ha a közelünkbe kerül, akkor le fogunk blokkolni. A köznyelvben ezt önbizalomhiánynak tartják, pedig ez több annál… Bármilyen helyzet és tevékenység lehet ilyen: a nyilvános szereplés, a főzés, a könyvírás, a gyerekgondozás, a fogyókúra, a pénzzel való bánásmód, az autóvezetés… És addig még nincs is baj, amíg olyan tevékenységek mumusok számunkra, amelyekre nincs szükség az életünkben. A gond ott kezdődik, ha azok nem mennek, amelyek pedig nagyon megkönnyíthetnék az életünket.

Miért megy nehezen a tanulás egyes tárgyakból?

Kaptam egy nagyon érdekes, az agyféltekék használatával és a tanulási nehézségekkel kapcsolatos olvasói levelet kérdéssel, köszönöm Violának. A kérdés az volt, hogy hogyan lehet felépíteni egy jobb agyféltekés dominanciájú tanulást, hogy jobban menjen?

A tárgyak és az agyféltekék: teszt

Neked merre forog?

Neked merre forog?

Látható az Interneten egy forgó női alakot ábrázoló kép. Ezen állítólag mindenki a saját agyfélteke használatának megfelelő forgási irányt látja. Bár nem tudom pontosan, hogyan működik a kép, de biztosan van rá tudományos magyarázat – ha valaki ismeri, kérem, írja be a hozzászólásokba – köszönöm!. Ha a képet az óramutató járásával egy irányba látjuk forogni, akkor a jobb agyfélteke a domináns az életünkben. Ilyenkor valószínűleg a művészeti tárgyak tanulása megy jobban. Ha pedig ellenkező, azaz az óramutató járásával ellentétes irányba forog, akkor a bal agyféltekénk az aktívabb. Azaz, a logikus tantárgyak mehetnek jobban (fizika, matek, stb.).

Miért megy nehezen a tanulás? A lusta agyféltekék

Korábban már írtam az agyféltekék használatáról (Az agyféltekék összehangolása… >>>) és a tanulási nehézségekről (Könyv a párna alá? … >>>). Most egy kicsit más oldalról is meg fogjuk közelíteni a témát.

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárom