Tanulási nehézségek, diszlexia-diszgráfia-diszkalkulia témájú cikkek:

Sajátos nevelési igény, SNI típusok: tényleg bele kell törődni?

SNI típusok: nem hétköznapi gyerekek (freeimages / mario-potter-1316653)

SNI típusok: nem hétköznapi gyerekek (freeimages / mario-potter-1316653)

Az elmúlt hetekben, mint egy Sajátos Nevelési Igényben saját jogon és szülőként is (volt) érintett ember, részt vettem egy országos SNI munkában. Ennek során sok SNI érintettel beszélgettem. (Hogy mi az a Sajátos Nevelési Igény, SNI: dióhéjban: minden gyereknevelés-gyerekgondozás, ami nem hétköznapi, nem “neurotipikus”, az sajátos.) Az ott hallottakból kiindulva, a teljesség igénye nélkül írok néhány szót a sajátos nevelési igény fajtákról (az SNI típusokról). Valamint az SNI gyerekek-emberek olyan, nem hétköznapi lehetőségeiről is, amiket Magyarországon még csak kevesen ismernek és használnak napi szinten! Azért, hogy megmutassam: a megfelelő holisztikus, (“alternatív”) eszközökkel (például a stresszoldó (ön)kezelés) igenis lehet az SNI tulajdonságok egyes részein egészségbarát módon és eredményesen változtatni, kiegyensúlyozni azt – szerintem! Hogy a “kakukktojás, ufó, sorból kilógó, szokatlan, színes kocka,” stb. ki hogy nevezi emberek is jobban önmaguk lehessenek, hogy jobban tudják magukat érezni a bőrükben!

Az SNI típusok nagyrészt közös átka vagy áldása

Ez a szuperérzékenység, ami egy alkati adottság. Nem nagyon tudunk, és nem is kell rajta változtatni. Viszont meg tudjuk tanulni jól használni az előnyeit és kiküszöbölni a hátrányait! Az erről szóló összefoglalómat olvasd el itt: Borsószem királykisasszony >>>

De nehéz az iskolatáska (a gondoktól?) – iskolai stressz ellen

Ezt az írást az ihlette, hogy a jelenleg általános iskolás negyedikes gyerekem egyik pedagógusa olykor érdekes visszajelzéseket mondogat nekem. Ezeket felírogattam, és most összegyűjtöttem (mert látszik rajtuk, hogy itthon milyen eszközöket használunk – iskolai stressz ellen is).

Például, hogy bár az én csemetém a legfiatalabb az osztályban, a régi szabályok szerint évvesztes lenne, mégis jól bírja a tanulást. A majdnem évvesztességből annyi nehézsége volt kezdetben, hogy a többieknél kicsit lassabban olvasott és írt. De ezt lehetett otthoni közös tanulással és gyakorlással ellensúlyozni. Jó jegyei vannak, ügyes, és nem nagyon fárad el (lehet, hogy azért, mert jól alszik?).

Már első osztályban is pénteken is aktív volt (miközben néhány más gyerek már csütörtökön lekókadt, nagyon szüksége volt a hétvégi pihenésre). Teszi ezt amellett, hogy például a társaival sokat szerepelnek különféle rendezvényeken: táncolnak, énekelnek, hangszeren játszanak, prózát mondanak, … És jól érzi magát, nincsenek nagy konfliktusai más gyerekekkel, kiegyensúlyozott, sugárzik belőle a nyugalom, mindig mosolyog, boldog. Hogy milyen jó lehet nekem, hogy ilyen boldog kislányom van! Stb. stb.

(Autó)vezetés fóbia? Így lehet belőle autóvezetés szerelem

Van jogsim, de nem merek vezetni…” “Van bennem egyfajta, irracionális és megmagyarázhatatlan gyomorgörcs, szorongás vezetés közben…” “Nincs az autóvezetéshez elég önbizalmam…“, stb. Számtalan embertől, zömmel nőktől hallottam már ilyen “vezetés fóbia” jellegű panaszokat. Olyanoktól is, akiknek még nincs jogosítványuk, és nem is tartják magukat képesnek rá, hogy szerezzenek. Olyanoktól is, akiknek van jogosítványuk, de még kezdők, és mindenfélétől félnek az úton: az autótól, a forgalomtól, az ámokfutóktól, a kátyúktól, …. Akik ezek miatt, az én régebbi hozzáállásomhoz hasonlóan, még az autóvezetés gyakorlásának elkezdését is elszabotálják. És bizony még olyanoktól is, akiknek már van némi autóvezetési gyakorlatuk, csak például (majdnem) baleset történt velük – mint ahogy az itt és itt említett hölgyeknek. Pedig ahogy köztudott, a biológiai alapszerepünkből adódóan több nő vezet biztonságosan, mint férfi… Ezért is választottam most ezt a témát. És még miért?

Vezetés fóbia: inkább járok mindig vonattal (freeimages / train-1-1495284)

Vezetés fóbia: inkább járok mindig vonattal (freeimages / train-1-1495284)

Mert a Facebook szeret emlékeztetni minket régebbi bejegyzéseinkre. 🙂 Engem például tegnap arra emlékeztetett, hogy már 3 éve, hogy elkezdtem “dokumentálni” a magamon a kollégáim-barátaim hozzájárulásaival feloldott vezetés fóbia-leblokkolás-disz-pánik-… utó-történetét. 🙂 Hogy minden érintett lássa: ez lehetséges. Olykor hosszabb, és kitartó stresszoldó-gyakorló (“véletlenszerű egybeeséses”) munkát igényel, de aki nem mer vezetni, az a félelmétől talán még ne ássa el magát.

2014 augusztusában körülbelül ezt írtam a Facebookra a saját vezetés fóbia ügyemhez:

Kreatív problémamegoldás – a hőség ellen (is)

Ennek az írásnak a címe az is lehetne, hogy “Kreatív problémamegoldás vagy lexikális tudás (“általános műveltség”), és aktuálisabb, mint valaha…

Kreatív problémamegoldás vagy lexikális tudás (freeimages / the-seed-of-an-idea-1351988-m)

Kreatív problémamegoldás vagy lexikális tudás (freeimages / the-seed-of-an-idea-1351988-m)

Még mindig divatosak a médiában a műveltségi vetélkedők és kvízműsorok. Ezekben az az ember az “ász”, az nyeri a milliókat, aki a lehető legtöbb kérdésre tud válaszolni. Mert a lehető legtöbb adatot, információt tudta eddigi élete során eltárolni a bal agyféltekéjében. Akinek nagy az “általános műveltsége”, a lexikális tudása. Aki tudja, hogy mikor volt egy bizonyos történelmi esemény, hol található XY nagyváros, vagy mikor született egy író / zeneszerző, stb.

Kreatív problémamegoldás: a fejleszthető készség

Természetesen a kvízműsorokon kívül néha az életünkben is szükség lehet ezekre a tankönyvi információkra. De bizony mondom Néked, hogy vígan éhen-szomjan halunk, ha csak ezek vannak a tarsolyunkban. És meg lehet sülni, meg lehet fagyni, és jókat lehet stresszelni is, ha mellettük vagy helyettük nem vagyunk elég kreatívak a mindennapokban. Ha nem tornáztatjuk meg rendszeresen a jobb agyféltekénket is, illetve nem hozzuk a két agyféltekénk működését szinkronba egymással. Nem is beszélve arról, hogy az Internet korában az adatokhoz szinte bármikor bárhonnan hozzájuthatunk. Ezzel ellentétben a kreativitás, a kreatív problémamegoldás az egy szokás, egy fejleszthető-visszahozható készség, amit a kultúránk az emberek nagy részében leépített, így sajnos nem terem minden utcasarkon.

Ismered azt a találós kérdést, hogy: “Mi az: feldobják, csavar, leesik, repülőgép?

A megfejtés:

A múltról vagy jót, vagy semmit (?): avagy a stresszforrások

Stresszforrások: egészségtelen hagyományok (freeimages / worry-dolls-921824-m)

Stresszforrások: egészségtelen hagyományok (freeimages / worry-dolls-921824-m)

E cikk címe az is lehetne, hogy “A frászt rád hozó szülők, tanárok, és a hagyományok feltétel nélküli tisztelete az egészséged és a boldogságod árán is (?)“. És azért íródott, mert kaptam egy-két emailt egy olvasótól, akinek nem tetszett, hogy például ebben a bejegyzésben: A nyelvtanulás, mint mumus… >>> bemutattam, milyen lehet (például) egy terrorizáló, az egészséges agyműködést leállító tanítási módszer. Köszönöm az emailjeit, rádöbbentettek fontos dolgokra. És valószínűleg néhányan nem fognak szeretni, ha tovább fejtegetem a témát. De most már muszáj; minden, amit látok vagy olvasok, felhasználható ÉRTED a Lelkirendrakás honlapon. 😉

Segítség, nem tudok fogalmazást írni – stressz az iskolában

Nem tudok fogalmazást írni - stressz az iskolában (freeimages / student-1-1361797-m)

Nem tudok fogalmazást írni – stressz az iskolában (freeimages / student-1-1361797-m)

És most fogalmazást írunk… Kivert a víz a ettől a kijelentéstől? Ha igen, ez például azért is lehet, mert talán Téged sem egészségesen tanítottak az írás tudományára az iskolában. Lehet, hogy ugyanolyan stresszelő, poroszos módszerrel próbáltak fogalmazásra buzdítani, mint amit már a nyelvtanulásról szóló bejegyzésben >>> is megemlítettem. Lehet, hogy a Te tanárod sem ismert agyműködést igazán serkentő-javító praktikákat. És lehet, hogy nem is az volt a célja, hogy mindenkiből kihozza a lehető legjobbat, hanem az, hogy leosztályozzon, mert erre kötelezték. Nem törődve azzal, hogy ez a Beléd rögzült írás-blokk, önbizalomhiány aláássa az egész életedet, és örökös sikertelenségre ítél. Hogy hogyan?

Néhány napja megkértek, hogy nézzem meg egy ember önéletrajzát, aki már 1 éve nem talál munkát magának. Hogy látok-e benne valamit, ami okozhatja a sikertelenségét. Elég volt rápillantanom, már szemet is szúrt, hogy többek között mik lehetnek a hiábavaló próbálkozás hátterében!

A válság legjobb ellenszere: a kreativitás fejlesztése

Stresszoldás természetesen: kreativitás fejlesztése! (freeimages / question-mark-902879-m)

Stresszoldás természetesen: kreativitás fejlesztése! (freeimages / question-mark-902879-m)

Régebben már írtam arról itt: Bátorságpróba… >>>, hogy amikor főiskolás voltam, milyen életrevalóság növelő, rátermettség erősítő, természetes stresszoldó és szorongáscsökkentő “terápiában” részesítettek minket a felsőbb évfolyamos hallgatók. Az ő nyíltan vállalt céljuk a kreativitás fejlesztése volt. Most, ahogy nézem Európa pénzügyi eseményeit, a válságot, nem állhatom meg, hogy újra elő ne vegyem ezt a témát, és ne húzzak le róla még egy jó vastag bőrt. Mert nagyon aktuális a dolog!

A már említett felsőoktatási nem hagyományos, természetes stresszoldó és szorongáscsökkentő oktatásunkban volt egy nagyon emlékezetes eset is. Figyelem, pikáns történet következik, kéretik ennek megfelelően kezelni! Az eset keretében egy gátlásos, kicsit molett lány azt a feladatot kapta, hogy “sztriptízeljen”, jó sok ember előtt. Érthetően bestresszelt a feladattól, kétségbeesett, nem tudta, mit tegyen. De mivel volt felkészülési ideje, és voltak ott kreatív támogatói, összedugták a fejüket és kitaláltak egy briliáns produkciót. Hogy meg is legyen a feladat, de ne is adja ki magát túlságosan.

Kreativitás fejlesztése: új lehetőségek kitalálása

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom