A testalkat és a mozgásformák: egy kis sport önismeret

Az egyik előző blogomban (Viszlát hiányállapot… >>>) szó volt arról, hogy az eszkimók mekkora fizikai aktivitásnak vannak kitéve a zord időjárási körülmények miatt. Továbbfűzve ezt, most kicsit a testmozgás fontosságáról írok. Mert bizony a fizikai aktivitás elengedhetetlen. Nemcsak a stresszhormonok ledolgozásához, hanem az ép lélekhez, az agysejtek jó vérellátásához is. Viszont! Szoktad-e időnként azt érezni, hogy hú de jó lenne valamit mozogni, de a kiválasztott mozgásformától (amit a barátaid végeznek, vagy éppen divatos) fáj minden porcikád? Megnyugtatlak, nem veled van baj, hanem a kiválasztott fizikai aktivitás jellegével. Mert nem mindegy, hogy mit választasz, az ideális választáshoz szükséges némi reális önelfogadás és sport önismeret!

Ugyanis vannak olyan tornák, amelyek neked valók, és vannak olyanok is, amik nem. Ha a tested üzenetére hallgatsz, könnyebben meglelheted ezeket, és én is fogok most ehhez érdekességeket elárulni. Azt fogom most megvilágítani, hogy egyes nézetek szerint mitől függ az, hogy a mozgásforma, amit választunk magunknak, megfelel-e a testünk részére, vagy sem.

Sport önismeret: a súlypontod helye egyéni!

Tudod-e, hogy a testedben van egy súlypontod?

És tudod-e azt, hogy milyen magasan van nálad ez a súlypont a padlóhoz képest, és ennek milyen következménye van a számodra?

Ez fontos! A súlypontod padlóhoz arányított magasságát úgy tudod megállapítani, hogy a tükör elé állsz, és megnézed, hogy mennyire hosszúak a lábaid a felsőtestedhez viszonyítva. Tehát, húzol egy képzeletbeli visszintes vonalat a szeméremcsontodnál, ahol a lábad kezdődik, és szemügyre veszed a vonal alatti részt és a vonal feletti részt.

Sport önismeret: kezeslábas ügyek

  • Ha a lábaid hosszabbak, mint a felsőtested, akkor a súlypontod viszonylag magasan van. Ez azt eredményezheti, hogy állva könnyebben kibillensz az egyensúlyodból. Ezért valószínűleg szívesen üldögélsz (és a testarányaid alapján befelé forduló ember is vagy). Nem neked való a hosszabb álló munka sem. Ebből kifolyólag inkább az olyan fizikai mozgásformák valók neked, amiket ülve lehet végezni: fekvő gimnasztika, úszás, kajakozás…
  • Sport önismeret: kezeslábas ügyek (freeimages / landscape-1041530-m)

    Sport önismeret: kezeslábas ügyek (freeimages / landscape-1041530-m)

    Ha azonban a felsőtested hosszabb, mint a lábad, akkor a súlypontod viszonylag alacsonyan van. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy nem tudsz sokáig ülő helyzetben megmaradni. Szükséged van a nyüzsgésre. A hosszú ülést büntetésnek éled meg. A testalkatod alapján inkább kifelé forduló ember vagy. Olyan fizikai mozgásformák valók neked, amiket állva lehet végezni: séta, tánc, teniszezés, csapatjáték.

  • Ha nagyjából egyenlő hosszú a felsőtested és a lábad (én például ilyen vagyok), akkor pedig célszerű mindkét mozgásformába belekóstolnod. Az ülve és az állva végezhető fizikai aktivitásba is.

Te milyen testalkat típus vagy, és milyen jellegű mozgásformák esnek jól neked?

hozzászólás

  1. Kovácsné Marika szerint:

    Kedves Titi! Megint nagyon érdekes, amit írtál. Rám nézve pedig nagyon igaz. Még sohasem vizsgáltam ilyen alapon a mozgást, de valóban így van, ahogy írod. Tényleg ülő munkát végző ember voltam – remélem még lesz állásom és akkor újra leszek? Teljesen igaz ez a mozgásra is, ami nagyon fontos. Szobabiciklin szoktam napi 20 percet tekerni (közben lehet TV-t nézni). Sokszor annyira bele feledkeztem, hogy mikor még élt az én imádott férjem, mindig azt mondta “már Miskolcon jársz” nem hagyod abba? Jót tesz a magas vérnyomásomnak (ami sajnos 16 éves korom óta ragaszkodik hozzám) és egyúttal a szívemnek is. Szeretek sétálni, ez volt a levezető mozgás. Most, hogy már sajnos kiskutyám sem él, nagyon nehezen veszem rá magam, hogy lemenjek sétálni. Persze ez a tél rovására is írható! Viszont milyen kellemes – ha mégis ráveszem magam – hazaérni a jó levegő után. Egyszóval nagyon kell a fizikai aktivitás, mert utána minden jobban megy. Üdv. Marika

  2. Eva szerint:

    Valoban nagyon jo a tema! A masik a mit En tapasztaltam, hogy nem szabad “divatbol” vegezni a mozgast. En is vegeztem ulo munkat es rohantam s kozben elfelejtettem foglalkozni a testemmel, de kozben jottek a kulonbozo testi jelzesek. Derekfajas, nyaki fajdalom stb. Viszont Nekem a hobbim koze tartozott, hogy megismerjem az emberi szervezetet s igy jutottam el a testmozgas fontossagara lenyegeben. 17 eve van csigolya kopasom es meszesedesem, s innentol kezdve pl. e szerint kellett a mozgasomat igazitani. Elottte futottam, erobicoztam, de itt mar, mint gyogyito mozgast kellett keresnem, s ekkor jott a joga es az uszas. A jogat nem ereztem Nekem valonak, de mindent kiprobaltam. Viszont kozben megszerettem a jogat, mert ezzel tudtam rendben tartani a csigolyamat, hogy ne fajjon. Kozben En mindenfajta mozgast vegzek, de tapasztalataim szerint, az is egy nagyon fontos, hogy szeressuk azt, amit eppen vegzunk, mert akkor erjuk el azt, hogy valoban energiat nyerunk es karban is tudjuk tartani a Mi kis testunket. Szerintem a rendszeres mozgassal elkerulhetjuk az oregedes folyamataval jaro rossz tartas formakat pl. s egyben egeszsegesek is maradunk, s nem leszunk faradekonyak, s igen aktivak maradunk a korunk ellenere.
    En jelenleg a gerincfajdalmamat, amit az idegbecsipodes okoz, szinten nyujto gyakorlatokkal tudom karbantartani, s Nekem pl,nem jott be a Pilates, inkabb elmegyek az uszodaba es ott “nyujtozkodom” vagy pedig a joga.
    Most viszont hastancot szeretnek tanulni “nagymama” fejemmel, de Nekem kell a valtozatossag a testmozgast illetoen is, de muszaj, hogy ne lustuljak el, mert megfigyeltem, amikor nem mozgok, akkor mindenem faj es olyan vagyok, mint egy “oregleany”.
    A Marikanak ajanlom a Rostmann-ban lehet kapni nagyon jo CD-et es joga, s most a hidegben lehetne ismerkedni ezzel a mozgasformaval is, s nem kell elkeseredni, ha elsore nem fog menni, de mig mprobalkozik a gyakorlatokkal, kozben jokat fog nevetni is, es mozogni is!
    En nagyon sokat mulattam Onmagamon, mire sikerult a jogat megtanulni, de most mar nagyon orulok, hogy megtanultam.

  3. Andi szerint:

    Érdekes ez a szempont, hogy hogyan tudjuk meg, hogy a testünk arányai alapján milyen testmozgás való nekünk. Az biztos, hogy amióta 20 kg több vagyok, mint kellene azóta teljesen le is vagyok merevedve hiszen nem végzek semmilyen mozgást. Biztos vagyok benne, hogy a napi rutinban is behatárolja az embert ha nem sportol ill csak egy kicsit mozog. Még a mozdulatok is rövidebbek, mint régebben.

  4. Eva szerint:

    A 4.gyermekem szuletese utan Engem is 20 kg tulsullyal aldott meg a teremto es emlekszem, hogy minden nehezemre esett, de a legnagyobb baj az volt, hogy lelkileg teljesen kikeszultem! A lenyege a dolognak, hogy kikellett dolgoznom egy olyan programot, hogy ujra “eljek”!
    Megvettem 1 Testkontroll konyvet es 1 vitamin bibliat, s igy elkezdodott a tudatos eletmod valtas, es mellette igen, a rendszeres mozgas es valoban a rutin, ami nagyon fontos, megha napi 15-20 perc is a mozgas, de megkell lennie rendszeresen. S aztan tukorbe allni es megnezni hol van leadni valo! Nekem egyedul a hajam, ami a regi volt!
    Nos Nekem kb. 6 honap utan mar kezdett visszaallni az “eredeti formam” sot meg jobb is lett.
    Megszunt mindenfajta betegsegem, de a labfajas volt a legrosszabb es az, hogy nehezemre esett meg lepni is, annyira sulyosnak ereztem Magam.
    Andinak ajanlom, hogy kezdjen el valamifele mozgast feltetlen, es erdemes lenne elolvasni a Testkontroll konyvet, mert az sokat segit az etkezesi szokasaink megvaltoztatasaban.
    Sok sikert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kötelezően kitöltendő mező!

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom

Read previous post:
Egy agyérrög üzenete, az agyunk működése, agyféltekék

Az agyunk működése agyérrögön keresztül megtapasztalva: mi van, ha a két agyféltekénk között nincs egészséges együttműködés, és csak a jobb...

Close