A testalkat és a mozgásformák: egy kis sport önismeret

Az egyik előző blogomban (Viszlát hiányállapot… >>>) szó volt arról, hogy az eszkimók mekkora fizikai aktivitásnak vannak kitéve a zord időjárási körülmények miatt. Továbbfűzve ezt, most kicsit a testmozgás fontosságáról írok. Mert bizony a fizikai aktivitás elengedhetetlen. Nemcsak a stresszhormonok ledolgozásához, hanem az ép lélekhez, az agysejtek jó vérellátásához is. Viszont! Szoktad-e időnként azt érezni, hogy hú de jó lenne valamit mozogni, de a kiválasztott mozgásformától (amit a barátaid végeznek, vagy éppen divatos) fáj minden porcikád? Megnyugtatlak, nem veled van baj, hanem a kiválasztott fizikai aktivitás jellegével. Mert nem mindegy, hogy mit választasz, az ideális választáshoz szükséges némi reális önelfogadás és sport önismeret!

Ugyanis vannak olyan tornák, amelyek neked valók, és vannak olyanok is, amik nem. Ha a tested üzenetére hallgatsz, könnyebben meglelheted ezeket, és én is fogok most ehhez érdekességeket elárulni. Azt fogom most megvilágítani, hogy egyes nézetek szerint mitől függ az, hogy a mozgásforma, amit választunk magunknak, megfelel-e a testünk részére, vagy sem.

Sport önismeret: a súlypontod helye egyéni!

Tudod-e, hogy a testedben van egy súlypontod?

És tudod-e azt, hogy milyen magasan van nálad ez a súlypont a padlóhoz képest, és ennek milyen következménye van a számodra?

Ez fontos! A súlypontod padlóhoz arányított magasságát úgy tudod megállapítani, hogy a tükör elé állsz, és megnézed, hogy mennyire hosszúak a lábaid a felsőtestedhez viszonyítva. Tehát, húzol egy képzeletbeli visszintes vonalat a szeméremcsontodnál, ahol a lábad kezdődik, és szemügyre veszed a vonal alatti részt és a vonal feletti részt.

Sport önismeret: kezeslábas ügyek

  • Ha a lábaid hosszabbak, mint a felsőtested, akkor a súlypontod viszonylag magasan van. Ez azt eredményezheti, hogy állva könnyebben kibillensz az egyensúlyodból. Ezért valószínűleg szívesen üldögélsz (és a testarányaid alapján befelé forduló ember is vagy). Nem neked való a hosszabb álló munka sem. Ebből kifolyólag inkább az olyan fizikai mozgásformák valók neked, amiket ülve lehet végezni: fekvő gimnasztika, úszás, kajakozás…
  • Sport önismeret: kezeslábas ügyek (freeimages / landscape-1041530-m)
    Sport önismeret: kezeslábas ügyek (freeimages / landscape-1041530-m)

    Ha azonban a felsőtested hosszabb, mint a lábad, akkor a súlypontod viszonylag alacsonyan van. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy nem tudsz sokáig ülő helyzetben megmaradni. Szükséged van a nyüzsgésre. A hosszú ülést büntetésnek éled meg. A testalkatod alapján inkább kifelé forduló ember vagy. Olyan fizikai mozgásformák valók neked, amiket állva lehet végezni: séta, tánc, teniszezés, csapatjáték.

  • Ha nagyjából egyenlő hosszú a felsőtested és a lábad (én például ilyen vagyok), akkor pedig célszerű mindkét mozgásformába belekóstolnod. Az ülve és az állva végezhető fizikai aktivitásba is.

Te milyen testalkat típus vagy, és milyen jellegű mozgásformák esnek jól neked?